Сьогодні ви прокинулися з думкою, що вже добігає кінця другий місяць навчального року, а відчуття змін немає й усе ще чогось не вистачає для цілковитого вчительського щастя.
Тоді варто сказати собі : «Сьогодні я буду «новою». Усім посміхатимусь, випромінюватиму любов і тепло, не дратуватимусь і промовчу, чи принаймні, добре обміркую, чи говоритиму щось.»
« На Горі Мудрості жив Майстер-Великий Учитель. Наставляючи своїх учнів Мудрець говорив:
- Коли ви почуваєте себе добре, у вас усе виходить, ви всім задоволені. То в цей час і ваш настрій схожий на чисту воду. І думки у вас ясні і чисті
-Коли в голову приходять відмінні ідеї, настрій - прекрасний, душа радіє, очі світяться, то і думки стають схожими на феєрверк
- Але на жаль коли настрій сумний, здається, що й день неприємний, в душі холодно, вам образливо, тоді й думки схожі на мутну воду
Рікою життя пливе багато сміття. Наша місія - « вчити плавати» у чистій воді. Ми всі думаємо про це.
Якщо ви об'єднаєте свої думки з думками інших людей, то ваш розум породить такі думки, яких у вас ніколи ще не бувало». Д.Максвелл.
То ви вже готові до нового дня?
Так, розпочнімо його з гарного настрою і нехай ще один прежитий день буде для вас по-новому.
От же, ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ - СУЧАСНИЙ УРОК! Бажаємо ми цього чи ні, але на Уроці здійснюється Диво, справжнє. Існує дивовижний зв'язок з Небом: ми віддаємо «ТУДИ» та обов'язково отримуємо «ЗВІДТИ» - імпульс, який дає нам потужну силу до того ДИВА. Дива на уроці! Його Величність - Сучасний Урок і ми - Дирижери.
Сучасний урок - основа ефективного та якісного навчання
Великий педагог Сухомлинський сказав « Урок - це дзеркало загальної та педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції»
Урок - это форма организации обучения с группой учащихся одного возраста, постоянного состава, занятие по твердому расписанию и с единой для всех программой обучения
Я.А.Коменский
З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок - це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей.
Урок - не самоціль. Це інструмент виховання й розвитку, формування компетентної життєтворчої особистості. І якщо ми хочемо перевести нашу школу в режим розвитку, ми повинні досконало опанувати цим інструментом, навчитися більш раціонально його використовувати, досконало освоїти керування ним.
По-перше, урок у школі був і залишається основною формою організації навчальної роботи, за допомогою якої здійснюється виховання й розвиток компетентної особистості.
По-друге, життєздатність, життєстійкість уроку пояснюється тим, що він являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й удосконалюється й у якій відбиваються всі різноманітні багатопланові сторони й моменти навчально-виховного процесу.
Урок як основна форма навчання постійно зазнає змін; вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.
Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення.
На сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника школи, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок повинен мати компетентнісно орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості. Тому сьогодні завдання нашого тренінгу - сконструювати. Модель компетентнісного уроку, яка б допомогла й вчителю, й учню реалізувати найголовнішу мету - забезпечити формування компетентної особистості, готової до життєздійснення.
Сучасний урок - це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку і доводити її.
Сучасний урок - це і зовсім новий, і не втрачає зв'язку з минулим.
Одним словом - актуальний, дієвий, сучасний, який має безпосереднє відношення до інтересів сьогоднішньої людини, насущний, існуючий,закладає основу для майбутнього
Сучасний урок - гармонія почуттів, дій, думок.
Сучасний урок - навчання не словом, а справою.
Сутність сучасного уроку виходить із завдань загальної освіти : активізувати емоції школяра (- я хочу,- я відчуваю, - я досягаю успіху) Учень - активний діяч процесу навчання. Думка учня активізується в процесі діяльності.
Характеристика сучасного уроку
- на сучасному уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
- на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
- на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в майбутньому!
С - самовираження, самостійність, самоосвіта;
У - успішність, урізноманітнення, удосконалення, упровадження, універсальність
Ч - чіткість, чесність, чуйність;
А - актуальність, активність, аналітичність;
С - самоконтроль, саморегуляція, системність;
Н - навички, науковість, наполегливість;
- ИЙ
У - уміння, упевненість, універсальність, успіх, унікальність
Р - раціональність, результативність, різноманіття, розвиток, радість, робота, реалізація, ризики
О - оптимальність, організація, об'єктивність, оптимізм, обдарованість, очікування; орієнтація на особистість
К - комфорт, корекція, контроль, компетентність, креативність, комунікація.
ОТЖЕ,
Сучасний урок - це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом із ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою.
Особливістюсучасного уроку є:
Компетентнісна спрямованість,що стає особливо актуальною в умовах модернізації освіти й сприяє формуванню ключових та предметних компетентностей
Діяльнісний та текстоцентричний підходи.
У зв'язку з цим змінюється змістовна лінія уроку, по-іншому викладається структура навчального матеріалу, модель уроку видозмінюється. Учитель, виконуючи одну зі своїх функцій - проектування педагогічної діяльності, вносить корективи як у формальну частину поурочного плану, так і в аналітичну (діагностичну), змістову лінію.
Кожен урок має сприяти ефективній реалізації основних функцій дидактичного процесу - освітньої, розвивальної, виховної, самовдосконалення.
Побудова уроку визначається багатьма чинниками: метою організації уроку, а отже, сукупністю проміжних цілей, які ведуть до досягнення мети уроку;
метою навчального процесу в цілому (урок є відрізком навчального процесу, і на цьому відрізку тією чи іншою мірою досягається весь комплекс цілей, що стоять перед навчальним процесом; разом з провідними цілями досягаються супровідні)
змістом навчального матеріалу, зазначеного в темі уроку;
добором методів, технологій, прийомів, форм навчання;
місцем уроку в системі уроків.
Ураховуючи сутність , мету, принципишкільного навчання, науковцікласіфікували 4 основні блоки вимог до сучасного уроку:
загально педагогічні дидактичні психологічні гігієнічні виховні
ОСВІТНІ ВИМОГИ ДО УРОКУ
- Цілеспрямованість уроку.
- Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту.
- Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість.
- Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошукові, дослідницький);
- Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.
- Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.
- Варіативний підхід до формування структури уроку.
- Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.
Вимоги до техніки проведення уроку
- урок повинен бути емоційним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях;
- темп і ритм уроку повинен бути оптимальним, дії викладача й учнів завершеними;
- необхідний повний контакт у взаємодії викладача й учнів на уроці;
- створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці;
- змінювати за можливості види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання;
- управляти навчальним процесом на уроці, більшу частину уроку активно працюють учні
Безперечно, вчителеві необхідно тримати в пам яті всі вимого до уроку і водночас не пригнічувати природне прагнення здійснювати намічені цілі по-своєму, максимально реалізуючи сильні сторони учня, своє бачення уроку.
Одним з недоліків сучасного уроку є звичка вчителя до прямого запозичення готових методичних розробок без внесення своїх наробок, без знання навчальних можливостей учнів, їхніх вікових особливостей, індивідуальних нахилів тощо. А позитивне явище - прагнення вчителя самостійно розробляти проекти своїх уроків.
Підготовка до сучасного уроку
- Врахувати 4 блоки вимог до уроку;
- Обрати ефективну технологію навчання;
- Дотримуватися сучасної структури уроку;
- Визначити час для кожного етапу уроку;
- Підготувати всі питання і можливі відповіді;
- Дати завдання дітям для попередньої підготовки;
- Виробити критерії ефективного оцінювання;
- Мотивувати учнів до вивчення теми;
- Оголосити очікувані результати (цілі) заняття, критерії оцінки роботи, план проведення уроку
Обов язковим для вчителя є:
1. знання системи принципів дидактики;
2. знання типології уроків
3.структури процесу навчання.
Безпечно, треба пам'ятати : чим більше відповідність мети та результату, тим ефективніше, якісніше урок.
Тобто, в основі сучасного уроку має бути навчальна взаємодія:
- співпраця,
- співтворчість учителя з учнями,
- набуття останніми не лише пізнавального, а й
- соціального досвіду,
- ураховуючи вплив предметного й
- інформаційного середовищ.
Що таке сучасний урок?
Це урок мудрий, доречний, зрозумілий. Пропонуємо на хвилинку поринути у світ «Сучасного уроку» де є гуманність: на такому уроці дитину люблять, але вчать бути вимогливою до себе
= урок, де є демократичність: тут учень вільний, але дисциплінований;
= урок безпечний: тут дбають про здоров я дитини, але вчать відповідальності за себе
= урок затишний: тут усі учні відчувають себе рівними членами однієї родини, але не її центром;
= урок інтелектуальний: тут панує культурне навчання, але вчительі пам ятають, що в житті учнів є і буде ще багато цікавого
Основні характеристики якості уроку:
(коментар перед мотивацією)
У цій школі за партами сидять лікарі, актори, інженери, художники, письменники...Майбутні. А нині це маленькі люди (6,10,16 років), яких маємо навчати й ростити. Вони не схожі на нас у нашому шкільному дитинстві. Вони дивляться «інші» фільми, слухають «іншу» музику, мають «інших» кумірів. Між нами відстань часу, але ми хочемо їх розуміти. Ми повинні їх розуміти. Бо працюємо для них. І вчимося для них. І ми відповідальні за них. Перед собою, насамперед. І навіть за відповіді до мотиваційного дослідження : для чого я навчаюсь?
мотиваційне забезпечення - цілеспрямований діапазон стимулів, для підтримки й зміцнення навчальних мотивів різних груп і кожної дитини
2. Друга умова якості уроку
різноманітні джерела інформації та засоби навчання;
Ми повинні працювати і працюємо не тільки з підручником, а й методичними посібниками до предмета, різними робочими й контрольними зошитами;
Це й доступ до електронних джерел, до сучасних технічних засобів, поширення альтернативних педсистем. Але треба виконувати не просто нове, а необхідне.
технологічність навчання;Це зумовлено вимогами компетентнісно-зорієнтованої освіти. Учень має бути активним суб' єктом.
діяльнісний компонент уроку;Збагачення різними видами навчальноної взаємодії: групова робота, інтерактивні методи й прийоми, діалоги, полілоги, творчі та прогнозувальні завдання тощо.
інтегровані уроки;На практиці найбільш поширеними є уроки з міжпредметною інтеграцією:
контрольно-оцінювальна складова уроку; Контроль з боку вчителя й самоконтроль з боку учнів. Самоконтроль стимулює відповідальну поведінку дитини.
сприятливе психодидактичне , гігієнічне середовище уроку
Цей аспект організації уроку є надзвичайно важливим кри терієм реальної турботи вчителя про емоційне та психічне самопочуття дітей під час занять
|