Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСубота, 18.05.2024, 14:15

Сайт вчителя 

початкових класів

Гури Світлани Миколаївни 

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [12]
Вікепедія

Wikipedia

Корисні сайти
Міністерство освіти і науки України Департамент науки і освіти Харківська академія неперервної освіти Відділ освіти Валківської РДА Освіта.ua Картинки по запросу картинка олександрівська школа Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені І.С.Буряка Урядовий сайт
Нова школа
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Онлайн-курс
Онлайн-курс для вчителів початкової школи
PISA
PISA
Сайт існує

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті [ Додати статтю ]

Використання інтеграції навчання в практиці сучасної школи.

Використання інтеграції навчання в практиці сучасної школи.

Засідання районного тимчасового творчого колективу

 вчителів початкових класів                                                         

«Нудні уроки тільки й можуть,

що викликати неповагу до викладача і до того,

що викладається.»

Ж. Ж. Руссо

   Навчитись вчитись - це означає зробити так, щоб навчання стало для кожного школяра не тільки необхідністю, але й величезною радістю пізнання. В цьому учневі може допомогти тільки вчитель - " майстер педагогічної справи настільки добре знає азбуку своєї науки, що на уроці, в ході вивчення матеріалу, в центрі його уваги не сам зміст того, що вивчається, а учні, їх розумова праця, їх мислення, труднощі їхньої праці" - говорив Василь Сухомлинський.

   Головне місце на таких уроках відводиться елементам творчого пошуку. У процесі проведення інтегрованих уроків педагоги вміло й ефективно керують принципами засвоєння і застосування знань, формують мислення школярів, Їхню емоційну та вольову сферу, моральні, естетичні та світоглядні аспекти особистості, навчальні і трудові уміння. Творча активність дитини на уроці не виникає сама по собі, її  треба стимулювати, створювати відповідну атмосферу.

    З приходом дитини до  школи розпочинається новий етап у розвитку різних форм її спілкування. Учень першого класу потрапляє в атмосферу учіння, тоді як дошкільником цілий день проводив у грі. І спілкування дітей поступово набуває якісно нового змісту, бо для цього виникають нові умови з'являється необхідність засвоювати нові поняття з різних навчальних дисциплін, опановувати нову інформацію, робити спроби застосовувати її під час вироблення нових дій та навичок. Як впоратися шестирічному малюкові з цим? І тут на допомогу вчителеві приходить його вміння слушно та вчасно змінити зміст спілкування дітей. Час "підімкнути" його до  того процесу, який теорія називає дидактичною взаємодією.

Дидактична взаємодія на уроці уявляється в цьому конвенті  як співпраця в підсистемах:

               - « особистість учителя – клас»

               - " особистість учителя - особистість учня"

               - " особистість учня - особистість учня"

                - "особистість учня - клас"

    В усіх цих підсистемах постійно і незміно присутня друга, весь час відбувається взаємодія вчителя і учня як двох особистостей. Саме їі і можна вважати провідним педагогічним механізмом на уроці. 

    Творчість учителя породжує творчість учня. Найефективніший той урок, на якому на всіх і на все вистачає часу й уваги, коли всім цікаво вчитись.

   Інтегровані уроки розвивають мислення і мовлення школярів, їхню увагу, пам'ять, спостережливість, кмітливість, ініціативу, самостійність, наполегливість, працьовитість, чуйне, уважне ставлення один до одного та багато інших позитивних якостей особистості, які так важливо закладати якомога швидше.

 Інтеграція математичної та природознавчої освіти.

   Відповідно до світових стандартів освіти розробка державних стандартів природничо - ­математичної освіти в Україні має базуватись на філософському підході до інтеграції різнорідних знань, поглядів на людину і суспільство, гуманізації та гуманітаризації освіти Цього вимагає і завдання формування планетарного мислення сучасної людини. На порядку денному - розробка та апробація концепції запровадження інтегрованого навчання на всіх ступенях навчання загальної середньої школи. Вона має відповідати принципу вікової доцільності навчального змісту, який зумовлює добір змісту навчального матеріалу, форм його організації, рівень вивченого залежно від можливостей його сприймання і застосування, детермінованих віковими особливостями школярів.

   Для міжнаукової взаємодії необхідна наявність хоча б двох наук. Кожна з них може бути інтегрована в міжнауковий процес як цілісна система або через окремі свої структурні ланки. При цьому не виключається взаємодія з іншими науковими теоріями.

   Інтегративні процеси, характерні для сучасних міжнаукових зв'язків, проходять у таких напрямках:

1) в окремій науці, що визначає підхід до їі розвитку як мононауковий (монодисциплінарний), тобто внутрінауковий;

2) між науками однієї галузі, без участі філософії, що визначає міжнауковий (міждисциплінарний) підхід;

3) між конкретним пізнанням і філософією, що становить загальнонауковий підхід.

   Особливості інтеграції математичної і природничої освіти:

  • навчання повинне бути побудоване таким чином, щоб формувати в учнів здатність відтворювати раніше засвоєні знання для кращого запам'ятовування нового матеріалу;
  • систематичний розвиток педагогічно доцільних взаємодій між розділами навчальних предметів природознавства й математики - одне з необхідних умов розвитку пізнання учня наукового змісту, а через нього - до розуміння самої об'єктивної дійсності;
  • сприйняття природничих і математичних понять носить схожу природу й доповнює один одного;
  • освітні програми по природознавству і математиці дозволяють повною мірою використати даний тип інтеграції в навчальному процесі початкової школи.

Висновки

   Будь-який інтегрований  урок виховує любов до природи, бажання берегти і любити рідну землю, естетичні смаки і почуття. Нестандартні підходи які присутні на уроці стимулюють самостійність, творчу активність, ініціативу школярів, підвищують якість знань, розвивають творче мислення, узагальнюють і систематизують знання, збагачення чуттєвого досвіду, розширення кругозору дітей, створення мотиву мистецької діяльності - бажання передати власне бачення краси.

Інтегрований урок допомагає вчителю різнобічно і системно сформувати необхідні уявлення і поняття. Різні види діяльності, які присутні на уроці, роблять його цікавим, запобігають стомлюванню дітей, посилюють інтерес до навчання та школи в цілому. Наявний стан навчання визначається рядом об'єктивних і суб'єктивних причин. Серед об'єктивних слід назвати економічне положення України, що провокує кризу в освіті.

Я створюю на уроках різні ситуації, які допомагають дітям зрозуміти, що без знань, наполегливої розумової праці в житті обійтися не можна, а міцні знання і навички формуються лише за активної діяльності. Щоб довести це дітям, проводжу різноманітні інтегровані уроки.

Тому я намагаюся не давати учням знань в готовому вигляді, а за допомогою запитань, постановки пізнавальних завдань спонукаю їх брати активну участь у здобуванні знань.

 Готуючись до уроку, повинні старанно продумували зміст навчальних завдань і використання різних прийомів подачі їх, щоб забезпечити кожному учневі радість першого відкривача, яка є могутнім стимулом для активізації не лише мислення, а й усієї особистості школяра. Інтегровані уроки читання мають великі можливості для розвитку творчої особистості. Потрібно проводити різні інтегровані уроки читання, а саме урок читання і художньої праці, інтегрування читання з рідною мовою, природознавством. Такі уроки забезпечують розвиток у дітей творчого мислення, формують науковий світогляд, розвивають пізнавальний інтерес, бажання до самостійного здобуття знань. Учні на уроках оживають, активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв'язанні нових для них пізнавальних і практичних задач. Таким чином, у них формується співдружність, почуття колективу, співпереживання, взаємодопомоги.

Така робота переконливо доводить, що інтеграція навчальних предметів дає змогу кожному учневі розвивати свої здібності, опановувати програму в доступному йому темпі.

Інтегровані  уроки, подібно до традиційних, можна класифікувати за такими ознаками:

   І. За дидактичною метою:

1. Інтегровані уроки засвоєння нових знань;

2. Інтегровані уроки формування практичних умінь і навичок;

3. Інтегровані уроки узагальнення і систематизації знань;

4. Інтегровані контрольні уроки;

    ІІ За етапами навчальної діяльності:

1. Вступні інтегровані уроки;

2. Інтегровані уроки первинного ознайомлення з матеріалом;

3. Інтегровані уроки формування понять, вивчення законів і правил;

4. Інтегровані уроки застосування знань на практиці;

5. Інтегровані уроки формування практичних умінь і навичок;

6. Інтегровані уроки повторення і узагальнення матеріалу.

  Вивчаючи технологію (структуру) кожного типу уроку вчитель повинен враховувати тему і зміст, предметів, які інтегруються на одному уроці, найдоцільніші методичні засоби і прийоми, конкретні умови, в яких проводитиметься урок, рівень підготовки учнів.

Майже в усіх типах інтегрованих уроків наявні такі структурні елементи: вступна частина, перевірка домашнього завдання, вивчення нового матеріалу закріплення нового матеріалу, повідомлення домашнього завдання, закріплення уроку.

       Вступні інтегровані уроки передбачають повідомлення учням теми, мети і завдань уроку, мотивацію навчання школярів, сприймання й усвідомлення учнями практичного матеріалу.

    Інтегровані уроки первинного ознайомлення з матеріалом включають, головним чином, сприймання й усвідомлення учнями практичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами виучуваного.

    Інтегровані уроки формування понять передбачають вивчення нового матеріалу, виведення законів і правил, тобто осмислення всього вивченого на основі формування понять.

    Інтеграція навчальних предметів - це вимога часу, це творчість, самобутність, мистецтво педагога. Інтегрований урок стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу учнів, такий урок дає можливість підводити дітей до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки.

   З метою покращення якості проведення уроку, підвищення рівня знань учнів пропонуємо вимоги до проведення інтегрованих уроків.

Серед загальних вимог, яким повинен відповідати якісний інтегрований урок, виділяють наступні:

1. Використання нових досягнень науки, передової педагогічної практики, побудови уроку на основі закономірностей навчально-виховного процесу.

2. Інформація на уроці оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил.

3. Забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів з врахуванням їх інтересів здібностей і потреб.

4. Зв'язок з раніше засвоєними знаннями і вміннями, опора на досягнутий рівень розвитку учнів.

5. Мотивація і активізація розвитку всіх сфер особистості.

6. Логічність і емоційність всіх етапів навчально-виховної діяльності.

7. Ефективність використання педагогічних засобів.

8. Зв'язок з життям, особистим досвідом учнів.

9. Формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення і діяльності.

10. Формування вміння вчитися, потреби постійно поповнювати об'єм знань.

11. Ретельна діяльність, прогнозування, проектування і планування кожного уроку.

    Інтегрований урок, як і звичайний традиційний урок, направлений на досягнення триєдиної мети. З урахуванням цього загальні вимоги до уроку конкретизуються в дидактичних, виховних і розвиваючих вимогах..

До дидактичних (навчальних) вимог відносяться:

-  чітке визначення задач кожного предмета, що інтегруються на уроці;

- раціоналізація інформаційного навчання уроку, оптимізація інтегрованого змісту з      урахуванням соціальних і особистих потреб;

-  раціональне поєднання різноманітних форм і методів;

- творчий підхід до формування структури уроку;

-  забезпечення оперативного зворотного зв'язку.

Виховні вимоги до інтегрованого уроку включають:

- визначення виховних можливостей навчального матеріалу, діяльності на урок;

- постановку тільки тих виховних завдань, які органічно витікають із цілей і змісту навчальної роботи;

- формування життєво необхідних якостей: охайності, відповідальності, самостійності, уважності, чесності, колективізму та ін.;

- увага і гуманне відношення до учнів, до тримання вимог педагогічного такту, співробітництво зі школярами і зацікавленість у інших успіхах.

До розвивальних вимог відносяться:

- формування і розвиток в учнів позитивних мотивів навчально-пізнавальної діяльності, інтересів, творчої ініціативи і активності;

- вивчення та врахування рівня розвитку і психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку»;

- проведення інтегрованого уроку на випереджаючому рівні, стимулювання нових якісних змін у розвитку.

Внаслідок врахування класифікації, дотримання технології проведення інтегрованих уроків забезпечується висока ефективність навчально-виховного процесу.

                                          Список використаної літератури

1.           Акімова Т.А. Попередній розподіл навчальних посібників ІІ Рідна школа. – 1991 - №11

2.          Баженова Н.А. Педагогічний пошук –м. Просвіта, 1989. – 300с.

3.          Балютіна К.О. Педагогічні проблеми гуманізації початкової освіти та шляхи їх вирішення ІІ Початкова школа. – 1999 - №10с.46 – 49.

4.          Баранов С.П.  Педагогіка. –К,: Либідь. 1991 – 350с.

5.          Варзацька Л.О. Типи інтегрованих уроків мови та мовлення ІІ Початкова школа – 1996. - №6. – с.11- 14

6.          Василюк А.М. Школа і вчитель: вчора і завтра. Причини і тенденції змін у світовій освіті ІІ Рідна школа – 1999. - №3. – с.78 – 79.

7.          Вакуленко М.С. Інтегрування завдань з рідної мови й читання. ІІ Початкова школа – 1994. - №6 –с.8 – 11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: вчитель (01.02.2017)
Переглядів: 1565 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Моя кнопка
Сайт вчителя початкових класів С.М.Гури
Пошук
Годинник
Точний час Харків
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Цей день в історії
Погода
booked.net
Рекомендую
Сайт творчої групи вчителів
 
Корисні кнопки
Освітній портал каталог сайтів Видавнича група «Основа» ІТЗО Академія інноваційного розвитку освіти Сервис онлайн тестирования Мастер-Тест



Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України Відкрита група у Facebook "Інклюзивна освіта в Харківській області"

Copyright MyCorp © 2024